Tuesday, January 12, 2010

sudahlah di liwat, di pukul pula....ish! ish!

Saksi kes tuntutan fasakh Mastura Bakar, hari ini mendakwa dia mengesyaki Datuk Muhamad Mustafa Idrus memukul plaintif setelah melihat kesan-kesan lebam di badan.

Marianti Bakar, 27, yang merupakan saksi pertama dan kakak kepada Mastura dalam tuntutan itu turut memberitahu Hakim Syarie Mohd Yunus Mohamad Zin bahawa dia juga ada melihat laporan perubatan yang dibuat oleh adiknya itu serta laporan polis terhadap defendan.

Ditanya oleh peguambela Roslizam Rahim berapa kerap kejadian seperti ini berlaku, Marianti berkata, dia kurang pasti tetapi mengingati jelas kejadian yang berlaku pada 2006, Disember 2007 dan pada bulan April tahun lalu.

"Saya tidak pernah melihat adik saya dipukul oleh suaminya tetapi saya sering melihat kesan lebam pada badan adik saya setiap kali selepas mereka bergaduh," katanya pada perbicaraan di Mahkamah Rendah Syariah Wilayah Persekutuan di sini hari ini.

Mastura,24, sebelum ini mengemukakan tuntutan fasakh di bawah Seksyen 52 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) terhadap Mustafa, 54, seorang ahli perniagaan dan juga bekas suami kepada penyanyi popular lagu-lagu etnik, Noraniza Idris. Tuntutannya itu difailkan pada April tahun lalu.

Menurut Marianti lagi, dia mengetahui kedudukan adiknya sebagai isteri keempat semasa Mastura ingin melahirkan anaknya yang ketiga.

"Sebelum ini saya hanya mengetahui defendan mempunyai seorang isteri. Namun semasa adik saya ingin melahirkan anaknya yang ketiga barulah saya tahu dia adalah isteri keempat," katanya ketika menjawab pertanyaan peguambela.

Marianti turut memberitahu mahkamah bahawa defendan tidak memberi nafkah kepada adiknya sejak kelahiran anak mereka yang ketiga dan pihak keluarga menanggung keperluan adiknya anak beranak.

Sementara itu, saksi kedua, ibu kepada plaintif, Harlina Nordin, 56, memberitahu mahkamah selain isu tidak diberi nafkah, menantunya itu turut berlaku curang dan menyimpan wanita lain selain tidak berlaku adil terhadap kesemua isterinya.

"Plaintif curang dan banyak simpan perempuan. Saya mengetahui perkara ini apabila defendan menunjukkan gambar bukti kepada saya.

"Plaintif juga tidak berlaku adil dalam berpoligami. Hari Raya juga dia tidak pernah balik menjenguk anak-anak dan keluarga," katanya.

Harlina turut memberitahu mahkamah bahawa dia tidak mendendami menantunya itu cuma berharap kes ini dapat diselesaikan dengan segera supaya anaknya boleh memulakan kehidupan baru.

Prosiding ketiga hari ini kemudiannya ditangguhkan sehingga esok kerana pihak defendan dan wakilnya gagal menghadirkan diri ke mahkamah bagi mendengar prosiding ketiga tuntutan fasakh oleh plaintif.

Hakim Mohd Yunus berkata, prosiding akan diteruskan esok untuk memberi peluang kepada defendan menghadirkan diri.

Bagaimanapun, Mohd Yunus akan membuat keputusan dan menutup kes tersebut sekiranya pihak defendan gagal menghadirkan diri ke mahkamah esok.

"Kita beri satu lagi peluang kepada defendan untuk menghadirkan diri esok kerana dia tidak pernah menghadirkan diri ke mahkamah.

"Sekiranya plaintif gagal hadirkan diri, saya akan membuat keputusan dan menutup kes ini," katanya.

Sebelum itu, peguambela Roslizam Rahim memohon kepada mahkamah untuk menutup kes dan memohon mahkamah membuat keputusan namun ditolak oleh hakim.

Hakim turut mengarahkan pihak peguambela menyediakan pengulungan hujah bertulis kepada mahkamah.

No comments:

Post a Comment

TEMAN SINGGAH

YANG DATANG