Tuesday, November 3, 2009

bermesra di Mahkamah....

Mereka mungkin sering bertikam lidah di Dewan Rakyat tetapi hari ini beberapa Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang dilihat bermesra ketika hadir memberi sokongan kepada rakan masing-masing yang menghadapi pertuduhan di Mahkamah Sesyen di sini.

Mereka yang dilihat hadir ialah Datuk Halimah Sadique (BN-Tenggara), Datuk Ahmad Hamzah (BN-Jasin)Datuk Dr Mohamad Shahrum Osman (BN-Lipis), Mohd Nor Othman (BN-Hulu Terengganu), Datuk Noraini Ahmad (BN-Parit Sulong) dan Dr Mohd Hatta Md Ramli (Pas-Kuala Krai).

Turut sama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kampung Tunku, Lau Weng Sang, dan Ahli Exco Selangor, Ronnie Liu, kedua-dua daripada DAP.

Mereka yang dihadapkan ke mahkamah sama ada bagi pertuduhan rasuah atau menipu termasuk pembantu khas Liu, Wong Chuan How, serta Ahli Parlimen Sabak Bernam, Datuk Abdul Rahman Bakri, dan bekas Adun Teratai, Yap Soo Sun, daripada BN.

Mohd Yahya Mat Sahri, bBekas pegawai tugas-tugas khas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, pula didakwa atas tuduhan menipu dan menggunakan dokumen palsu.

Sepanjang prosiding mahkamah berjalan, tiada kejadian tidak diingini berlaku dan suasana terkawal.

Wartawan, kakitangan mahkamah, peguambela dan tertuduh serta penyokong masing-masing yang menunggu sejak jam 8 pagi resah apabila prosiding yang sepatutnya bermula pada 9 pagi tidak berjalan sehingga hampir tengah hari.

Timbalan Pendakwa Raya dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Abdul Razak Musa, berkata beliau terpaksa mengambil masa kira-kira tiga jam untuk proses dokumentasi pendaftaran kes yang dihadapkan ke mahkamah hari ini.

Prosiding mahkamah juga dijalankan di dua mahkamah berasingan sehingga mengelirukan wartawan dan menyebabkan hakim terpaksa menunggu sehingga peguam tertuduh yang sepatutnya hadir di mahkamah itu selesai prosiding di mahkamah lain. - Bernama

No comments:

Post a Comment

TEMAN SINGGAH

YANG DATANG